FAQ veelgestelde vragen
Afspraak maken

FAQ

Veel gestelde vragen

1. Ponskaartje: Moet ik een ponskaartje hebben voor mijn afspraak?

Vanaf 1 januari krijgen nieuwe patiënten of patiënten die zich willen inschrijven of hun gegevens willen wijzigingen geen ponskaartje meer. In plaats daarvan verstrekt het ziekenhuis een etiket waarop de patiëntengegevens staan vermeld. Dit etiket wordt op het afsprakenkaartje geplakt.Dit kunt u laten maken bij de Inschrijfbalie van het ziekenhuis. U kunt zich inschrijven of wijzigingen in uw gegevens doorgeven. Neemt u dan wel uw verzekeringsgegevens mee en een geldig identiteitsbewijs. 
Patiënten die nog in het bezit zijn van een ponskaartje met de juiste gegevens, kunnen deze voorlopig blijven gebruiken.

2. Verwijzing: Kan ik een afspraak maken zonder verwijzing?

U kunt altijd een afspraak maken. Het is echter wel aan te raden om hiervoor een verwijzing bij uw huisarts of specialist te vragen. Als u geen verwijsbrief heeft is de kans groot dat de kosten van uw consult(en) en/of behandeling niet worden vergoed door uw zorgverzekering en u zelf de rekening gepresenteerd krijgt.
Er zijn ook behandelingen waarvoor u aanvullend verzekerd moet zijn of die niet worden vergoed door uw verzekeraar. Informeer daarom altijd bij uw zorgverzekeraar zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Als u een verwijsbrief van uw (huis)arts heeft gekregen staat daar ook op vermeld of u digitaal een afspraak kan maken.

3. Gevonden voorwerpen: Hoe kan ik een verloren voorwerp terugkrijgen?

Het kan gebeuren dat u iets verliest tijdens uw bezoek of verblijf in het ziekenhuis. Neemt u in dat geval contact op met de afdeling waar u als patiënt verbleef. Bent u als bezoeker iets kwijtgeraakt dan kunt u het beste bij de receptie informeren, tel.: (0314) 32 99 11.
Het Slingeland Ziekenhuis is een openbaar gebouw en derhalve niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van uw eigendommen. 

4. Keuze arts: Mag ik zelf kiezen in welk ziekenhuis ik word behandeld en door welke arts?

In Nedeland mag u zelf kiezen waar en door wie u wordt behandeld, mits het niet om spoedeisende zorg gaat. Het is wel aan te raden bij uw zorgverzekering na te vragen of zij de kosten voor de behandeling in het ziekenhuis van uw keuze vergoeden. U kunt ook zelf kiezen welke arts u gaat behandelen. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van welke behandeling u moet ondergaan. De wachttijden kunnen ook per arts verschillen.

5. Klacht: Ik ben niet tevreden, bij wie kan ik terecht?

Als u niet tevreden bent over uw behandeling in het ziekenhuis kunt u dit kenbaar maken. U mag hiervoor het suggestieformulier gebruiken of u kunt het direct bespreken met de betrokken persoon of het afdelingshoofd.
Er is een ook klachtenfunctionaris het Slingeland Ziekenhuis die u deskundig kan adviseren of helpen bij het uiten van de klacht. Heeft u een klacht of bent u ontevreden, laat het ons weten. Voor het ziekenhuis is dit belangrijke informatie bij het werken aan kwaliteitsverbetering.

6. Rekening: Waar kan ik terecht met vragen over mijn ziekenhuisrekening?

Voor informatie over uw factuur kunt u telefonisch contact opnemen met de administratie van het Slingeland Ziekenhuis tel: (0314) 32 98 35. Hebt u vragen over de vergoeding van uw behandeling? Informeer dan bij uw zorgverzekeraar. 

7. Bezoek: mag ik op bezoek bij een patiënt als ik verkouden ben of griep heb?

Als u verkouden bent (hoesten en proesten), diarree, griep of huidinfecties heeft, kunt u beter niet op bezoek komen. Dit geldt ook voor kinderen die een kinderziekte hebben of korter dan drie weken voor het bezoek in contact zijn geweest met een persoon met een kinderziekte (waterpokken, roodvonk, mazelen, rode hond, kinkhoest en bof). Bij twijfel kunt u het beste contact opnemen met de verpleegafdeling waar u op bezoek wilt.

8. Rondleidingen: Worden er ook rondleidingen voor (potentiële) studenten, bezoekers of patiënten gegeven?

Helaas zijn er geen standaard rondleidingen in het ziekenhuis geregeld. Er is geen mogelijkheid om een kijkje te nemen op de operatiekamers, de Intensive Care of de hartbewaking. Dit is mede omdat we de privacy van onze patiënten willen beschermen.

9. Wegbrengen/ophalen: Mag ik iemand afzetten of ophalen bij het ziekenhuis zonder te betalen voor het parkeren?

U kunt iemand afzetten voor het ziekenhuis of ophalen. Als u binnen twintig minuten weer vertrekt hoeft u niet te betalen en kunt u direct met uw inrijkaart het parkeerterrein weer verlaten zonder deze bij de betaalautomaat te laten afstempelen.

10. Rolstoelen: Heeft het ziekenhuis rolstoelen ter beschikking staan voor patiënten van de polikliniek?

Bij de ingangen van het ziekenhuis staan rolstoelen die patiënten kunnen gebruiken. U kunt deze loskoppelen bij de ingang door er een muntje van 50 cent of een euro in te stoppen. Als u de rolstoel terugbrengt krijgt u uw muntstuk terug (net als bij winkelwagentjes).

11. Online afspraak: Kan ik altijd online een afspraak plannen?

Het 'digitaal afspraak maken' via Mijn Slingeland is nog in ontwikkeling. Voor veel poliklinieken is het mogelijk om online uw afspraak in te plannen. Helaas is het nog niet mogelijk om voor alle poliklinieken / behandelingen online een afspraak te maken. Kijkt u in het overzicht met uitzonderingen om te zien of het voor u mogelijk is.

12. Medisch dossier: Kan ik mijn dossier of dat van een familielid inzien?

Een patiënt heeft recht op inzage van zijn/haar medisch dossier waarin gegevens staan die betrekking hebben op de behandeling. Dit kan via Mijn Slingeland, door in te loggen met uw DigiD mét extra SMScontrole.
Voor een verzoek tot inzage van een dossier, kopieën of correctie van gegevens kunt u ook een privacyformulier invullen. Ook een familielid kan een verzoek indienen met dit formulier. De behandelend arts zal beoordelen of er een gegronde reden is voor een familielid om het dossier in te zien.

13. Second opinion: Hoe vraag ik een second opinion aan?

Een verzoek tot een tweede mening kunt u bespreken met uw eigen arts die u mogelijk naar een voor uw ziekte gespecialiseerde hulpverlener of instelling kan doorverwijzen. Als u dit liever niet met uw arts bespreekt kunt u contact opnemen met uw huisarts of informatie inwinnen over een andere deskundige bij een patiëntenvereniging. Mogelijk verstrekt uw zorgverzekeraar ook informatie over dit onderwerp.

U kunt over alle behandelingen in de gezondheidszorg een tweede mening vragen. U heeft van niemand toestemming nodig, ook niet van uw eigen hulpverlener. Het is wel aan te bevelen er met uw eigen arts over te praten. Veel verzekeraars vergoeden de tweede mening alleen als u een aanvullende verzekering heeft afgesloten. Ook worden niet altijd alle kosten vergoed. Meer informatie hierover vindt u in uw verzekeringspolis, of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

14. Stages: Kan ik een dagje meelopen in het ziekenhuis?

Stages in de vorm van het meelopen op een verpleegafdeling of polikliniek en maatschappelijke stages zijn niet mogelijk. De reden hiervoor is dat we de privacy van onze patiënten dan niet kunnen waarborgen. In het Slingeland Ziekenhuis worden wel stagemogelijkheden geboden op basis van een samenwerkingsovereenkomst met het opleidingsinstituut of op individuele aanvraag.

15. Werken: ik wil graag in het ziekenhuis werken. Heeft het ziekenhuis vacatures?

Alle vacatures binnen het Slingeland Ziekenhuis staan in het vacature-overzicht - Actueel Aanbod. U kunt direct reageren door op de knop 'reageer' onder de vacature te klikken. U kunt tevens uw CV uploaden. Wilt u op de hoogte worden gehouden van onze nieuwe vacatures? Dan kunt u zich aanmelden voor de vacaturemailing.
Voor vragen en/of opmerkingen over werken, vacatures en opleidingen kunt u een e-mail sturen naar po@slingeland.nl.

Laatst bijgewerkt op: 20-02-2017

Deel deze pagina: