Slingeland Ziekenhuis

Samenwerking voor thuisbegeleiding patiënt met hartfalen


Gepubliceerd op : 03-10-2017
Laatst bijgewerkt op: 03-10-2017

Het Slingeland Ziekenhuis, Sensire en Menzis werken nu nog beter samen om mensen met hartfalen thuis te begeleiden. Klanten kunnen zelf twee keer per week via de iPad hun hartslag, bloeddruk en gewicht doorgeven, zodat hun gezondheid beter kan worden gevolgd en ze minder vaak voor controles naar het ziekenhuis moeten.  
Enige tijd geleden sloegen het ziekenhuis, de zorgaanbieder en de zorgverzekeraar met het project InBeeld ook al de handen ineen om zorg op afstand te bieden aan mensen met de longziekte COPD. Via een applicatie van het Nederlandse bedrijf FocusCura, die simpelweg werkt op een iPad of ander digitaal device, kunnen klanten, verpleegkundigen of artsen  informatie uitwisselen en beeldbellen via een beveiligde verbinding. Zo nodig heeft de klant direct contact met de verpleegkundige of wordt er een afspraak in het ziekenhuis geregeld.  
Met deze toepassing komen de kennis van de cardioloog van het Slingeland Ziekenhuis, de verpleegkundige kennis van Sensire en de financiële ondersteuning van Menzis op een vanzelfsprekende manier bij elkaar. Voor de klanten in de Achterhoek gaat de kwaliteit van leven met sprongen vooruit: Ze hoeven minder vaak naar het ziekenhuis en doordat ze zelf de regie nemen over hun gezondheid gaan ze ook gezonder leven.  
  

Een tevreden gebruiker

Een tevreden gebruiker van deze zorg op afstand is John Diederik in het Gelderse Hengelo. De tijd die John en zijn vriendin anders kwijt zouden zijn aan bezoeken aan de dokter of het ziekenhuis, gaat nu naar de dingen die het leven leuk en interessant maken. 
John Diederik

‘Zo handig, die iPad. Ik lees er ook de krant op”  

Voor John Diederik heeft de medische wereld geen geheimen meer. “Op mijn veertigste had ik mijn eerste hartaanval”, vertelt hij, maar hij is er niet minder opgewekt onder. Dankzij hulp aan huis kan hij zijn leven leiden zoals hij dat wil.  
Het Gelderse Hengelo is de plaats waar de rasechte Rotterdammer dertig jaar lang elke zomer op de camping stond voor hij besloot om zijn oude dag geheel in de Achterhoek door te brengen. Hij woont in een leuk, gelijkvloers, zogenoemd levensloopbestendig appartement. In de hobbykamer staan zijn verzamelingen en kan hij fotoboeken maken met zijn computer. De woonkamer heeft een open keuken en, zoals het hoort bij een man alleen, een tafel waar altijd net iets te veel troep op kan.  
“Ik vind het leuk om de boel soms een beetje op te ruimen”, zegt John’s vriendin en buurvrouw een beetje plagend naar hem. Samen maken ze het leven zo leuk en interessant als ze maar kunnen, maar helemaal onbeperkt zijn de mogelijkheden niet meer. “Soms heb je slechte dagen”, zegt John, “maar dat voel je wel aankomen. Lopen is dan lastig en ik voel dan dat mijn hart het zwaarder heeft.”   Maar John hoeft niet alleen op zijn gevoel te vertrouwen, want hij houdt ook zelf de cijfers bij. Hij meet zijn bloeddruk, hartslag en gewicht en geeft die waarden door via de iPad die Sensire en het Slingeland ziekenhuis ter beschikking hebben gesteld. Alle klachten met betrekking tot hartfalen worden zorgvuldig bijgehouden.  
Het Medisch Service Center van Sensire kijkt mee. Ziet de verpleegkundige daar grote afwijkingen, dan krijgt John telefoon. “En ik kan hen altijd bellen. Dan maken we ook altijd wel even een praatje en vragen ze aan het einde altijd of er nog andere dingen zijn die ik kwijt wil.”
Zo nodig neemt het MSC contact op met Anneke van Anken, verpleegkundig specialist hartfalen bij zowel Sensire als het Slingeland Ziekenhuis, zodat zij zelf poolshoogte kan opnemen bij John. Ze kunnen via de iPad rechtstreeks ‘beeldbellen’ via een beveiligde verbinding. Als het minder goed gaat, wordt dat eerder gesignaleerd en wordt zo nodig ingegrepen. Hij komt dan zelf naar de hartfalenpoli in het Slingeland Ziekenhuis, maar dankzij de technologie komt dat niet zo vaak meer voor.  
De tijd die John en zijn vriendin anders kwijt zouden zijn aan bezoeken aan de dokter of het ziekenhuis, gaat nu naar de dingen die het leven leuk en interessant maken. “De busreizen die we vroeger maakten zitten er even niet in, want ik kom de bus niet zo makkelijk meer in”, zegt John. “Maar dan maken we wel ritjes met de scooter. En als dat ook even niet lukt, zitten we lekker op het balkon en kijken we gezellig naar de mensen die langskomen.”  
De ‘beeldzorg’ voor mensen met chronisch hartfalen kreeg in augustus extra betekenis door een overeenkomst waarmee het Slingeland Ziekenhuis, de zorgverzekeraar Menzis en Sensire de banden stevig aanhalen. Ook het Nederlandse bedrijf FocusCura is hier nauw bij betrokken. Zij leveren de app welke gebruikt wordt op de iPad. Samen geven zij de klant de regie en werken ze nu intensief samen, waardoor alle nodige informatie snel wordt uitgewisseld en de klant zich ook over het geld niet druk hoeft te maken.   Niet de zorg, maar het leven centraal. ‘Kan dat dan echt?’, vragen mensen weleens. John lacht erom. “Ja, het kan”, zegt hij. “Die iPad komt trouwens ook voor andere dingen best van pas: Ik lees er de krant op en gebruik Facebook en Google Maps. Het is geweldig om te zien hoe veel oplossingen er zijn.”  


Deel deze pagina: