Overslaan en naar de inhoud gaan
search

Een gezonde leefstijl kan veel gezondheidswinst bieden

Anesthesioloog Tanja Heeren maakt zich sterk voor ‘positieve gezondheidszorg’

Gepubliceerd op: 19 oktober 2021

Anesthesioloog en pijnspecialist Tanja Heeren kan het wel van de daken schreeuwen: “Met een gezonde leefstijl valt zoveel gezondheidswinst te behalen. Er zijn veel mensen met één of meer chronische ziekten. Het risico daarop kun je enorm verkleinen door gezond te leven.”

Tanja Heeren is opgeleid tot anesthesioloog en pijnspecialist. In de loop der jaren is ze zich steeds meer gaan interesseren voor preventieve gezondheidszorg: dat is gezondheidszorg gericht op het voorkomen van ziektes. “Ik noem dat overigens liever positieve gezondheidszorg”, merkt ze op.
Zelf leeft ze ook bewust en gezond. “Maar wel op een ontspannen manier. Want superstreng zijn voor jezelf geeft ook stress en dat werkt juist weer averechts. Je kunt prima gezond leven, waarbij je af en toe een beetje ‘zondigt’ en je nog steeds een gezellig en sociaal leven hebt.”
Dankzij onze uitstekende gezondheidszorg worden we steeds ouder. “Maar lang niet altijd ouder met behoud van levenskwaliteit”, zegt Tanja Heeren. “Ruim de helft van alle Nederlanders (ook de jongeren meegerekend) heeft één of meer chronische ziekten. Voor een aanzienlijk aantal mensen zijn die chronische ziekten het gevolg van leefstijl.”

“Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het belang van een gezonde leefstijl.”

 

Kwaliteit van leven

Veel mensen met een ongezonde leefstijl zeggen te accepteren dat ze daardoor wellicht minder oud worden. Onder het motto ‘je leeft maar één keer, dus wil ik er van genieten’. “Maar ze beseffen niet dat je daardoor ook minder leuk oud wordt”, stelt Tanja Heeren. “Vrijwel iedereen met een ongezonde leefstijl krijgt op een gegeven moment gezondheidsklachten. En vaak ook meerdere tegelijk. Dus lever je in op kwaliteit van leven. En die gezondheidsklachten kunnen al vroeg beginnen, zodat je er een belangrijk deel van je leven last van hebt.”


De Beweegnorm

Dit is de minimale beweegnorm, die geldt voor alle volwassenen en ouderen:

  • Zit niet te veel stil.
  • Beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief. Bijvoorbeeld meerdere dagen per week fietsen of stevig wandelen: met een diepere ademhaling, hogere hartslag, maar waarbij je wel kunt praten.
  • Doe minstens twee keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken. Advies voor ouderen: doe daar ook balansoefeningen bij.

 

In kleine stapjes

Om je gezond en fit te voelen is een gezonde leefstijl de belangrijkste basis. Hiervoor zijn stoppen met roken, voldoende bewegen, goed slapen, gezonde voeding, een gezond gewicht en ontspanning belangrijk. Met een gezonde leefstijl verklein je de kans op diverse (chronische) ziekten.
“Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het belang van een gezonde leefstijl”, zegt Tanja Heeren. “Er is nog veel gezondheidswinst te behalen: voor ieder individu en zeker voor de samenleving als geheel. Wil je gezonder gaan leven? Prima! Maar doe het in kleine stapjes. Anders houd je het niet vol, dat is inmiddels zelfs wetenschappelijk bewezen. En zoek hulp of begeleiding van een professional. Informeer hierover bij je huisarts. Ook goed om te beseffen: je hebt geduld nodig. Want de gezondheidswinst voel je doorgaans niet meteen. Dat is iets voor de lange termijn. Kun je dat geduld opbrengen, dan zul je zeker beloond worden.”

Tips voor een gezonde leefstijl

  • Niet roken. Rookt u toch? Het is eigenlijk nooit te laat om ermee te stoppen.
  • Vermijd overgewicht. Anders gezegd: zorg voor een goede BMI (het gezonde gewicht bij uw lengte). Op internet vindt u eenvoudig in te vullen rekenmodellen.
  • Streef naar een gezonde buikomvang. Vet in en rond de buik is slechter dan voor de gezondheid dan vet op andere plekken in het lichaam. Een grote buikomvang en een hoge BMI (25 of hoger) geeft verhoogd risico op allerlei ziektes.
  • Streef naar gezonde cholesterolwaarden in uw bloed.
  • Streef naar een gezonde bloeddruk. Een hoge bloeddruk geeft vrijwel nooit symptomen. Laat deze daarom regelmatig meten. Een bloeddruk onder 140/90 geldt als normaal.
  • Beweeg voldoende (zie tekst de Beweegnorm).
  • Zorg ook voor voldoende ontspanning. Dit kan ieder voor zichzelf anders invullen. Denk aan een boek lezen, wandelen in de natuur, yoga, meditatie, gewoon even niets doen, en verbinden met anderen.

Roken, overgewicht, hoog cholesterol, hoge bloeddruk en te weinig bewegen vergroten het risico op tal van ziekten. Ook verminderen ze de kwaliteit van leven: u voelt zich minder prettig. Wilt u met bovenstaande tips aan de slag? Vraag uw huisarts voor de juiste begeleiding.

Laatst bijgewerkt op: 02 mei 2022

Direct naar

Logo Goede zorg proef je
Slingeland tekent intentieverklaring gezonde voeding