Speciale app voor patiënten met eenvoudig letsel
‘Virtual fracture care’ begeleidt patiënt door herstelproces
Gepubliceerd op: 13 januari 2022Tot voor kort moesten patiënten met een eenvoudig, stabiel letsel altijd terugkomen voor controle. Meestal om te constateren dat alles in orde is. Dat hoeft nu niet meer, dankzij de app ‘virtual fracture care’. De app begeleidt de patiënt als het ware door het herstelproces. De patiënt komt nu alleen nog terug als er iets mis lijkt te zijn of als de patiënt toch graag op controle wil komen.
Letsels, zoals botbreuken en kneuzingen, zijn er in vele soorten: van relatief eenvoudig en stabiel tot zeer ernstig en gecompliceerd. “Tot voor kort ging iedere fractuur en kneuzing in het gipsverband, in geval dat nodig was. De patiënt moest dan altijd terugkomen om het gips te laten verwijderen. Bij eenvoudige, stabiele botbreuken en kneuzingen wordt nu (in plaats van een gipsverband) een drukverband aangelegd of krijgt de patiënt een afneembare brace. Die kan de patiënt zelf verwijderen als het zo ver is en hoeft daar dus niet voor terug naar het ziekenhuis.”
Aan het woord zijn Nicole Camstra, physician assistant chirurgie & traumatologie, en Nicole Langhout, arts acute zorg. De hiervoor beschreven verandering komt voort uit de introductie van de app ‘virtual fracture care’, begin december. “Deze app is een hulpmiddel voor patiënten die op de Spoedeisende Hulp komen met een eenvoudig, stabiel letsel en ook vanuit de Spoedeisende Hulp weer ontslagen worden. Tot voor kort moesten deze patiënten altijd terugkomen voor controle. Bij die controles blijkt vrijwel altijd dat alles in orde is. Dat voelt voor de patiënt vaak als een nutteloos bezoek. En ook voor ouders van een kind, die er vaak speciaal voor vrij moeten nemen. De app zorgt ervoor dat deze controlebezoeken in principe niet nodig zijn. En omdat de patiënt een drukverband heeft of een brace, hoeft hij of zij ook niet terug te komen om gipsverband te laten verwijderen.”
"Voor patiënten met eenvoudig letsel zoals een stabiele botbreuk of kneuzing zorgt de app dat de patiënt niet terug hoef te komen voor controle."
Twaalfde ziekenhuis
De app ‘virtual fracture care’ is ontwikkeld door de traumachirurgen en gipsverbandmeesters van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. “Van oorsprong komt de app uit Engeland”, vertelt Nicole Camstra. “Wij zijn het twaalfde ziekenhuis in Nederland dat de app in gebruik heeft genomen. De app begeleidt de patiënt als het ware door het herstelproces. De app onderscheidt daarbij twaalf verschillende letsels. Per letsel geeft de app aan waar de patiënt op moet letten, geeft instructies hoe om te gaan met het letsel en hoe een eventuele brace te verwijderen en terug te plaatsen. Ook geeft de app oefeningen die de patiënt kan doen om het herstel te bevorderen. Naast de app krijgt de patiënt een folder mee.”
In Engeland zijn goede ervaringen opgedaan met de app, weet Nicole Langhout. “Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de patiënt door het gebruik van de app sneller volledig herstelt. Dat komt waarschijnlijk doordat de app een informatiebron is die de patiënt op ieder moment kan raadplegen. Daardoor blijft de patiënt gedurende het herstelproces beter geïnformeerd dan wanneer hij of zij eenmalig instructie krijgt bij ontslag vanuit de Spoedeisende Hulp.”
Om welke letsels gaat het?
De app ‘virtual fracture care’ is bedoeld voor eenvoudige, stabiele letsels (zoals bepaalde botbreuken en kneuzingen). Denk daarbij aan onder meer: sleutelbeen of onderarm bij kind, tenen, vijfde middenhandsbeentje en de zogeheten twijgbreuk. Een twijgbreuk is een breuk die niet helemaal ‘door’ is. Dit komt alleen voor bij kinderen, omdat die nog flexibele botten hebben. Het gaat vooralsnog om twaalf soorten letsel. Waarschijnlijk wordt dit aantal nog uitgebreid.
De ‘breuklijn’
Nicole Camstra en Nicole Langhout benadrukken dat bij iedere patiënt een zorgvuldige afweging wordt gemaakt of de patiënt al dan niet de app wordt aangeboden.
“Ook heeft iedere patiënt de vrije keuze om de app al dan niet te willen gebruiken of gewoon toch liever op controle te komen. Als iemand liever op controle komt, dan kan dat altijd. En patiënten die de app gebruiken, mogen (zoals alle patiënten) bij vragen en zorgen ons altijd bellen. Dat telefoonnummer noemen we de ‘breuklijn’.”
Laatst bijgewerkt op: 02 mei 2022