Regels e-consult
Gepubliceerd op: 13 mei 2025Binnen het patiëntenportaal Mijn Slingeland staat de functionaliteit e-consult ter beschikking van patiënten van het Slingeland Ziekenhuis. Voor het gebruik van e-consult gelden een aantal regels.
Beschikbaarheid
E-consult is beschikbaar voor de specialismen waarmee de patiënt een actieve behandelrelatie heeft. Dit betekent dat er binnen een periode van 12 maanden een consult met de zorgverlener moet zijn geweest Na deze periode wordt het e-consult gesloten voor de betreffende afdeling.
Voor de afdelingen Patiëntenadministratie (Inschrijfbalie) en Zorgadministratie is het mogelijk om een e-consult te sturen zonder dat er een actieve behandelrelatie is.
Voor het opvragen van radiologische en nucleaire beelden kan na een medisch beeldvormend onderzoek een e-consult gestuurd worden aan ‘Radiologiebeelden inzageverzoeken’.
Voor welke vragen
E-consult is geschikt voor een specifieke korte vraag aan een polikliniek of zorgverlener waarmee de patiënt een behandelrelatie heeft. Als het om een medische vraag gaat dan moet deze betrekking hebben op de ziekte, aandoening of klacht waarvoor de patiënt onder behandeling is. Ook klachten die voortkomen uit de behandeling horen daarbij, zoals het melden van de bijwerking van een medicijn.
- E-consult is niet bedoeld voor het uiten van ontevredenheid of het indienen van een klacht.
- Bij een nieuw (medisch) probleem of klacht dient de patiënt contact op te nemen met de huisarts.
- Een patiënt kan een vraag stellen over de eigen situatie en nooit over die van een ander. Ouders die het wettelijk gezag uitoefenen over een kind onder de 16 jaar kunnen een e-consult in Mijn Slingeland van het kind versturen.
- E-consult is bedoeld voor een korte vraag en niet voor uitgebreide behandeling van klachten of problemen.
- E-consult is geen ‘chat’ en het bericht wordt niet direct beantwoord.
Opvolging
E-consult is niet bedoeld voor spoedvragen. Uitgangspunt is om op een e-consult zo spoedig mogelijk te reageren, meestal is dit de volgende werkdag. Er komt uiterlijk binnen 5 werkdagen een reactie op een e-consult. Het herhaaldelijk stellen van dezelfde vraag is onwenselijk, dit leidt niet tot het sneller beantwoorden en vertraagt de afhandeling van een e-consult.
Bij afwezigheid van de behandelende zorgverlener kan een waarnemer de vraag beantwoorden.
Misbruik
Als geconstateerd wordt dat een patiënt de functionaliteit van e-consult herhaaldelijk niet volgens de gestelde regels gebruikt, behoud het ziekenhuis zich het recht voor om de functionaliteit e-consult te sluiten of te beperken. Als misbruik van e-consult wordt geconstateerd ontvangt de patiënt in eerste instantie een waarschuwing. Als er sprake is van herhaaldelijk misbruik, ondanks de gegeven waarschuwing(en), dan kan het ziekenhuis de functionaliteit e-consult voor een specialisme afsluiten voor de patiënt. Als deze maatregel wordt genomen zal de patiënt hierover geïnformeerd worden.
Kosten e-consult
Als een e-consult wordt beantwoord door de zorgverlener dan kan hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht bij u of uw zorgverzekeraar.
Heeft u al een berichtenwisseling via e-consult met de zorgverlener en stelt u een vervolgvraag met betrekking tot het openstaande onderwerp dan wordt dit niet apart in rekening gebracht.
Een e-consult waar een polikliniek medewerker antwoord op kan geven, of om door te geven dat het goed met u gaat, wordt niet in rekening gebracht.
Laatst bijgewerkt op: 27 mei 2025