Overslaan en naar de inhoud gaan
search

De crew achter het Mobiel Medisch Team

Traumaheli in actie bij bijzondere situaties

Gepubliceerd op: 17 juni 2022

Iedereen heeft hem wel eens zien vliegen: de gele traumaheli. Met daarin het Mobiel Medisch Team (MMT) dat wordt ingevlogen voor bijzondere situaties. Voor welke situaties wordt het team opgeroepen? En wat houdt hun werk precies in?

Veel mensen veronderstellen dat het MMT patiënten vervoert via de lucht. Dat kan wel, maar dat gebeurt bijna nooit. De helikopter dient om snel ter plaatse medisch-specialistische hulp te bieden. Dat wordt geboden door het Mobiel Medisch Team, bestaande uit een MMT-arts en een MMT-verpleegkundige. We praten MMT-arts Geert-Jan van Geffen en MMT-verpleegkundige Chris Brink. Naast MMT-arts is Geert-Jan van Geffen ook anesthesioloog, een combinatie die je vaker ziet.
Ze zijn beiden lid van het MMT Nijmegen, dat een afdeling is van het Radboudumc in Nijmegen. Het is één van de vier MMT’s die Nederland telt. Het MMT van het Radboudumc is gestationeerd op militaire vliegbasis Volkel, nabij het Brabantse Uden. Van daaruit bestrijken zij een groot deel van Zuid- en Oost-Nederland. Ter illustratie: met de helikopter is het team in een kwartier vanuit Volkel in Doetinchem. De helikopters die de MMT’s vervoeren, zijn eigedom van de ANWB-MAA. Daar zijn ook de piloten in dienst (zie Wetenswaardigheden).

Soms met de auto

Overigens is de helikopter niet het enige vervoermiddel voor het MMT, legt Geert-Jan van Geffen uit. “We hebben ook auto’s. Daar kiezen we bijvoorbeeld voor als we ergens moeilijk kunnen landen, zoals in stedelijk gebied. Of bij slecht weer. Of als je met de auto sneller ter plaatse bent. Zo rukt het team van Rotterdam in 80 procent van de gevallen uit met de helikopter. Ons MMT neemt in 95 procent van de gevallen de helikopter. Soms vragen we de ambulance om maar alvast te gaan rijden met de patiënt, om elkaar te treffen op een plek waar wij goed kunnen landen. Of we vragen om de patiënt naar het  dichtstbijzijnde ziekenhuis te brengen en dan vliegen we daarheen, mits we daar goed kunnen landen.”

De beslissing wat te doen, wordt altijd ingegeven door omstandigheden. “Dat geldt ook voor de beslissingen als we ter plaatse zijn: gaat na onze behandeling de patiënt met de ambulance naar het ziekenhuis? Of nemen we de patiënt toch mee in de helikopter naar het ziekenhuis? En naar welk ziekenhuis gaan we? In de helikopter kun je de patiënt nauwelijks behandelen, want daar is eigenlijk geen ruimte voor. Het gaat dan puur om snel vervoer.”

Wanneer MMT?

Wanneer wordt de hulp van het MMT ingeroepen? “Een veel voorkomende situatie is dat meldkamer op basis van de melding inschat dat een MMT nodig is”, leggen Geert-Jan van Geffen en Chris Brink uit. “Wat soms ook voorkomt, is dat het team van de ambulance ter plaatse alsnog inschat dat we nodig zijn. De meldkamer en de ambulance hebben daar richtlijnen voor.”
Aan wat voor situaties moeten we dan denken? “Bijvoorbeeld als de ademhaling van de patiënt bedreigd wordt, bij beknellingen, een val van hoogte, ernstig gewonde kinderen of een ongeval met meerdere slachtoffers. Als MMT hebben wij veel ervaring met beknellingen: wij kunnen daarom de brandweer adviseren hoe een slachtoffer het beste te bevrijden, bijvoorbeeld bij een auto-ongeval.”

In slaap brengen

Naast het feit dat een medisch specialist deel uitmaakt van het MMT, is het MMT ruimer uitgerust met hulpmiddelen dan een ambulance. “Zo kunnen wij indien nodig een patiënt in slaap brengen en een beademingsbuis plaatsen. Ook kunnen wij medicatie toedienen om de hersenen te beschermen. Verder hebben wij meer middelen voor pijnstilling. Ook kunnen we een borstkas openen, om bijvoorbeeld het hart te hechten bij een steekwond. Ook belangrijk: we bieden nazorg aan naasten, bijvoorbeeld als een reanimatie niet gelukt is.”  De leden van het MMT vertellen gepassioneerd over hun werk. “Het is bijzonder werk. Het vraagt flexibiliteit, veerkracht en samenwerking. We houden allemaal van ons werk.”

Sjoerd van der Meer, traumachirurg Slingeland Ziekenhuis:

“We zijn er blij mee dat we in Nederland MMT’s hebben die snel ter plaatse kunnen zijn om medisch-specialistische hulp te bieden. Ook in ons verzorgingsgebied, waar relatief veel ongevallen voorkomen. Verreweg de meeste patiënten die in het verzorgingsgebied van het Slingeland Ziekenhuis door het MMT worden behandeld, worden daarna met de ambulance naar ons ziekenhuis vervoerd voor verdere behandeling.”

Wetenswaardigheden

  • In Nederland is in 1995 bij wijze van proef gestart met de traumaheli, naar voorbeeld van het Duitse ADAC (de zusterorganisatie van de ANWB). De proef was een succes en nu zijn er vier MMT’s in Nederland.
  • De heli’s van de MMT’s mogen in Nederland overal landen. Daarvoor hebben ze een landingsplaats nodig van tenminste 25 bij 25 meter.
  • De verpleegkundige zit naast de piloot en helpt navigeren. Binnenkort worden de heli’s van de MMT’s uitgerust met een automatische piloot, waarmee de verpleegkundige de heli aan de grond kan zetten in geval de piloot onwel wordt.
  • Sinds 2012 vliegt de heli van het MMT ook ’s nachts. Dat gebeurt op zicht (dus niet met behulp van bijvoorbeeld radar). Piloot en verpleegkundige hebben dan een nachtkijker op.

 

Laatst bijgewerkt op: 04 juli 2022

Direct naar

Prototype Inreda AP6. De kunstalvleesklier zit met twee slangetjes verbonden aan de buik van de patiënt. ©Inreda Diabetic
Resultaten studie kunstmatige alvleesklier voor diabetespatiënten veel belovend