Slingeland Ziekenhuis

Patiëntervaringen

Onderzoek naar de ervaringen van patiënten

Het Slingeland Ziekenhuis is benieuwd naar uw ervaringen over de behandeling en verzorging in het ziekenhuis. Wij horen graag waarover u tevreden bent en uw suggesties en ideeën over hoe wij onze zorgverlening kunnen verbeteren.
 
Er zijn diverse mogelijkheden om uw ervaring met ons te delen:Uw ervaring helpt ons om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren.                

Digitale vragenlijst

Het Slingeland Ziekenhuis heeft een eigen methode om patiëntwaardering te meten. Dit houdt in dat per polikliniek of verpleegafdeling, gedurende een vastgestelde periode, iedere patiënt actief wordt uitgenodigd om een korte vragenlijst (anoniem) in te vullen. De resultaten van de vragenlijsten zijn meteen zichtbaar voor medewerkers. Zo is er direct zicht op wat er leeft onder de patiënten. Hierdoor hebben medewerkers en medisch specialisten van de poliklinieken en verpleegafdelingen de mogelijkheid om snel en efficiënt acties uit te zetten, vast te leggen, te monitoren en verbeterplannen op te stellen.
 
Ook als u na uw bezoek of opname niet gevraagd bent om een vragenlijst in te vullen over uw ervaring, kunt u dit als nog doen: Vragenlijst invullen over uw ervaringen.

Suggestiekaart

U kunt op een laagdrempelige manier suggesties doen voor verbeteringen via een suggestiekaart. Ieder kwartaal selecteert het ziekenhuis een kaart die een goed voorbeeld is voor anderen. Deze kaart wordt geplaatst in het personeelsblad en de betrokken afdeling krijgt een taart. Afdelingen nemen ook verbeteracties naar aanleiding van suggesties. Acties waren bijvoorbeeld het realiseren van een automatische deuropener, het aanpassen van de bezoektijden, het mee-eten voor ouders op de kinderafdeling, aandacht voor rookbeleid o.a. door het creëren van extra rookplekken enerzijds en het handhaven van het rookverbod bij de ingang anderzijds, aanpassingen in de bewegwijzering en er zijn (gesponsorde) toilettasjes op de Spoedeisende Hulp aangeschaft voor patiënten die acuut moeten worden opgenomen.
Ga naar: Suggestiekaart

Landelijke vragenlijsten

Naast onze eigen vragenlijsten maken enkele poliklinieken gebruik van landelijke vragenlijsten. Deze vragenlijsten zijn gericht op ervaringen en effect van de behandeling voor bepaalde aandoeningen. Resultaten van deze vragenlijsten worden met name gebruikt om de zorg in ziekenhuizen met elkaar te kunnen vergelijken.
 
De Consumer Quality Index (CQI) is één van deze vragenlijsten.  Dit is een vragenlijst naar de ervaringen van patiënten met zorgverleners. Een onafhankelijk onderzoeksbureau voert de CQI’s uit voor een aantal aandoeningen. Indien er voor uw aandoening een CQI wordt uitgevoerd binnen het Slingeland Ziekenhuis, wordt u hier persoonlijk voor benaderd.
 
Een andere landelijke vragenlijst is de Patiënt Reported Outcome Measure (PROM). Met deze vragenlijst wordt het effect van de behandeling gemeten. De patiënt geeft aan hoe de kwaliteit van leven was vóór de behandeling, en hoe de kwaliteit van leven is geworden ná de behandeling. Op dit moment wordt binnen het Slingeland Ziekenhuis onder andere voor de vakgroep Orthopedie en Oogheelkunde de PROM gemeten. Voor deelname wordt u persoonlijk benaderd.

ZorgkaartNederland

Als u uw ervaringen met de zorg ook wilt delen met anderen, kunt u dat doen op de website van ZorgkaartNederland. Op deze website kunnen mensen hun ervaringen met de zorg delen met elkaar. Daarnaast biedt de website u informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past. ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst bijgewerkt op: 10-01-2017

Deel deze pagina: