Overslaan en naar de inhoud gaan
search

Uw privacy

Gepubliceerd op: 06 november 2021

In ons ziekenhuis hechten we veel waarde aan de bescherming van uw privacy. We verwerken uw persoonsgegevens daarom in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de relevante wet- en regelgeving in de zorg. Met verwerken bedoelen we dat we uw gegevens bijvoorbeeld opslaan, aanvullen, verstrekken aan rechtmatige ontvangers en weer vernietigen na de bewaartermijn.

Bij onze verwerkingen houden wij ons aan de eisen die de privacywetgeving stelt. Dat betekent onder andere dat:

  • wij duidelijk vermelden met welke doeleinden wij persoonsgegevens verwerken;
  • wij onze verzameling van persoonsgegevens beperken tot alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor legitieme doeleinden;
  • wij u eerst vragen om uitdrukkelijke toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken in gevallen waarin uw toestemming is vereist;
  • wij passende beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen en dat ook eisen van partijen die in onze opdracht uw persoonsgegevens verwerken;
  • wij uw recht respecteren om uw persoonsgegevens op uw aanvraag ter inzage te bieden, over te dragen, te corrigeren of te verwijderen.

Wij leggen u hieronder graag uit welke gegevens wij verzamelen, hoe we deze gebruiken, en welke rechten u als patiënt heeft. 

Van wie verwerken wij gegevens?
expand_more

Wij verwerken gegevens van:

  • U als patiënt;
  • U als contactpersoon;
  • U als wettelijk vertegenwoordiger.*

* Bent u contactpersoon of wettelijke vertegenwoordiger? Dan verwerken we een beperkt aantal persoonsgegevens van u, zoals uw naam, contactgegevens en relatie tot de patiënt. Deze gegevens zijn nodig om contact met u op te kunnen nemen over de behandeling van de patiënt.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?
expand_more

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die iets over u vertellen, of die wij tot u kunnen herleiden. We verwerken verschillende categorieën persoonsgegevens:

Personalia- en identificatiegegevens zoals NAW-gegevens, geboortedatum, contactgegevens, patiëntnummer, BSN* en pasfoto.
* Het is een wettelijke verplichting dat we uw BSN opnemen in de administratie en controleren via een identiteitsbewijs.

Medische gegevens zoals allergieën, behandelverslagen, diagnoses, functionele en mentale status, medicijnen, etc. Dit zijn persoonsgegevens die direct of indirect betrekking hebben op uw lichamelijke en/of uw geestelijke gesteldheid

Waarom verwerken wij uw persoonsgegevens?
expand_more

Wij willen u zo goed mogelijke zorg en de beste behandeling verlenen. Daarvoor hebben we de juiste persoonsgegevens van u nodig. Uw persoonsgegevens worden verwerkt met de volgende doelen:

Identiteit vaststellen

Als u patiënt wordt of bent moeten we volgens de wet uw identiteit vaststellen. We weten dan zeker wie u bent. Zo kunnen we snel en foutloos uw gegevens verwerken. Bij een eerste bezoek nemen we daarom een aantal gegevens over uit uw identiteitsbewijs. Deze gegevens leggen wij vast in uw dossier.

Contact onderhouden

We gebruiken uw contactgegevens om afspraken met u te kunnen maken, te rapporteren aan uw huisarts, of om te vragen of u tevreden bent over uw behandeling.

Goede zorg leveren

Zodra u bij ons onder behandeling bent zal uw zorgverlener gegevens over uw lichamelijke en geestelijke gezondheid vastleggen in het medische deel van uw dossier. Uw zorgverlener is dat wettelijk verplicht. Deze gegevens gebruiken we met als doel goede zorg aan u te kunnen verlenen en ons werk goed te kunnen doen.

Administratieve afhandeling

We moeten de door ons verrichte werkzaamheden verantwoorden aan de partij die de kosten verbonden aan de behandelovereenkomst betaalt (bijvoorbeeld de 
zorgverzekeraar).

De kwaliteit van onze zorg verbeteren

Om de kwaliteit van onze zorg continu te verbeteren worden uw gegevens gebruikt om ervan te leren. Uitkomsten van zorg worden geanalyseerd waaruit blijkt of in de organisatie van de zorg aanpassingen gewenst of noodzakelijk zijn. Uw medische gegevens kunnen ook worden gebruikt in het kader van kwaliteitsvisitaties, waarbij artsen hun functioneren onderling evalueren en elkaar feedback geven.

Daarnaast zijn we verplicht om specifieke gegevens ter verantwoording aan te leveren aan toezichthouders in de zorg. U kunt hierbij denken aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Zorginstituut Nederland. Om de kwaliteit van onze zorg te kunnen vergelijken met andere ziekenhuizen, worden uw medische gegevens verstrekt aan verschillende, al dan niet wettelijk verplichte, kwaliteitsregistraties. Dit gebeurt altijd geanonimiseerd of gecodeerd, zodat deze gegevens nimmer herleidbaar zijn tot u als patiënt.

Om continue te blijven leren van de ervaringen van patiënten en hun naasten in de zorg, vragen we regelmatig aanvullende informatie, bijvoorbeeld met een enquête of interview. Deelname hieraan is geheel vrijwillig.

Medisch personeel opleiden

Het opleiden van medisch personeel is een belangrijke taak van ons ziekenhuis. Indien het noodzakelijk is in het kader van hun opleiding, kunnen onder andere co-assistenten, leerling verpleegkundigen en operatie-assistenten in opleiding toegang hebben tot uw medische gegevens. Voor hen gelden dezelfde strenge geheimhoudingsregels als voor gediplomeerde zorgverleners.

Wetenschappelijk onderzoek

Door onderzoek te doen verbeteren we de zorg, de kennis en kunde van artsen en verpleegkundigen. Wetenschappelijk onderzoek zorgt ervoor dat behandelingen geëvalueerd en geoptimaliseerd worden. Zodat we onze patiënten de beste zorg kunnen geven. Uw persoonsgegevens worden uitsluitend met inachtneming van wet – en regelgeving, in het bijzonder art. 89 AVG en art. 7:458 BW, gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Bent u patiënt in ons ziekenhuis, dan kunnen wij u vragen mee te doen aan een 
wetenschappelijk onderzoek. Deelname is altijd vrijwillig.

Bedrijfsvoering

We gebruiken uw gegevens om nauwkeurige analyses uit te voeren en rapporten samen te stellen. Hierdoor zijn we in staat om beter inzicht te krijgen in onze bedrijfsvoering en de zorg aan u als patiënt te verbeteren. Slechts een beperkt aantal medewerkers mogen voor dit doel uw gegevens inzien. Analyses en rapportages worden, voor zover mogelijk, ontdaan van persoonsgegevens.

Hoe komen wij aan uw persoonsgegevens?
expand_more

Om u de best mogelijke zorg te leveren, hebben we de juiste persoonsgegevens van u nodig. Wij krijgen deze gegevens door:

  • wat u (of uw wettelijk vertegenwoordiger) over uw gezondheid vertelt aan de arts;
  • uitslagen op basis van lichaamsmateriaal (bijvoorbeeld bloedafname);
  • uitslagen op basis van beeldvorming (bijvoorbeeld een scan of foto);
  • vaststellen ziektebeeld (diagnostiek) en verslagen door betrokken zorgverleners;
  • controles van patiënt;
  • doorverwijzend zorgverlener.
Wie heeft toegang tot uw gegevens?
expand_more

Medewerkers

In de eerste plaats hebben alleen zorgverleners die betrokken zijn bij uw behandeling, toegang tot uw gegevens. Maar ook medewerkers die daar indirect bij betrokken zijn kunnen uw gegevens inzien als dat noodzakelijk is voor de administratieve en/of financiële afhandeling van uw behandeling. Denk bijvoorbeeld aan de financiële zorgadministratie, beheerders van het elektronisch patiëntendossier of medisch secretaresses. Ook medewerkers die als taak hebben de kwaliteit van de geleverde zorg te controleren of gegevens te analyseren ten behoeve van onze bedrijfsvoering kunnen inzage hebben in uw gegevens. Medewerkers in ondersteunende functies kunnen alleen die gegevens inzien, die noodzakelijk zijn in verband met hun functie. Dat betekent dat sommige medewerkers alleen uw adresgegevens kunnen inzien en bijvoorbeeld afspraken plannen voor u, of declaraties verzenden, maar niet bevoegd zijn om uw medische gegevens in te zien.Zorgverleners hebben een wettelijk beroepsgeheim. Overige medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht. We registreren wie wanneer toegang heeft gehad tot uw gegevens en voeren hier periodieke controles op uit.

Derden

In principe delen we uw gegevens niet met anderen zonder uw toestemming. Dat doen we alleen als er een goede reden of een wettelijke verplichting voor is. Zo delen we uw persoonsgegevens in het kader van bovenstaande doelen onder andere met:

  • Andere zorgverleners, zorginstellingen of derden die worden of zijn betrokken bij uw behandeling. Deze gegevens gaan over uw behandeling.
  • Andere onderzoekstinstellingen of derden die worden of zijn betrokken bij wetenschappelijk onderzoek. Deze gegevens worden gecodeerd om uw privacy te beschermen.
  • De huisarts. De huisarts ontvangt een brief met een samenvatting van uw behandeling in het Slingeland ziekenhuis;
  • Kwaliteitsregistraties. Alleen gegevens die niet te herleiden zijn tot een persoon worden gedeeld;
  • De zorgverzekeraar. Er wordt alleen een DBC (financiële code) gegeven voor het verrekenen van de zorgkosten;
  • Indicatiestellingsorganen;
  • Overige ontvangers op basis van uw toestemming of als daarvoor een wettelijke verplichting bestaat.

 

Vertegenwoordigers van de patiënt

Een vertegenwoordiger, zoals een mentor, curator of familievertegenwoordiger, heeft in principe recht op informatie en inzage in - of een deel van het dossier dat gaat over die 
onderwerpen waarop een patiënt wilsonbekwaam is. De vertegenwoordiger krijgt alleen de informatie die nodig is om beslissingen over de desbetreffende behandeling te nemen. Als de wilsbekwame patiënt toestemming geeft een derde toegang tot zijn/haar medisch dossier te geven, dan heeft ook deze derde recht op toegang tot het dossier of delen 
daarvan.

De wilsbekwame patiënt vanaf 16 jaar moet toestemming geven alvorens het Slingeland ziekenhuis informatie over de patiënt aan de ouders kan verstrekken. Is de patiënt tussen de 12 – 15 jaar, dan is ook toestemming van de patiënt nodig om een ouder inzage te geven in het dossier van de patiënt, tenzij de ouder de informatie nodig heeft om toestemming te geven voor de betreffende behandeling.

Op basis waarvan verwerken wij uw persoonsgegevens?
expand_more

We mogen uw persoonsgegevens alleen verwerken als we hiervoor een wettelijke grondslag (reden) hebben. Voor de verwerking van uw persoonsgegevens gebruiken we de volgende grondslagen:

Toestemming

Uw gegevens worden alleen gedeeld met andere zorgverleners of onderzoekers als u daar toestemming voor heeft gegeven. Uitzondering: bij een verwijzing naar een andere zorgverlener wordt uw toestemming verondersteld. Wanneer u toestemming heeft gegeven kunt u deze altijd – zonder opgave van reden - weer intrekken.

Uitvoering van de overeenkomst

Wanneer u als patiënt een behandelrelatie aangaat met een arts, gaat u met die arts een behandelingsovereenkomst aan. Om deze overeenkomst uit te kunnen voeren, zal de arts gegevens over u vastleggen in uw dossier.

Wettelijke plicht

We delen uw gegevens als dat noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke plicht. Zo zijn wij bijvoorbeeld verplicht gegevens te verstrekken aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd, de GGD voor het melden van infectieziekten, de gemeente bij overlijden en de zorgverzekeraars in kader van controles.

Vitaal belang

We mogen uw gegevens delen als sprake is van een noodsituatie. Bijvoorbeeld als u ten gevolge van een ongeval bij onze spoedeisende hulp terecht komt en we u niet om toestemming kunnen vragen om gegevens van u te delen met anderen. En alleen als dat noodzakelijk is om u goed te kunnen behandelen.

Gerechtvaardigd belang

Als laatste grondslag kunnen wij een gerechtvaardigd belang hebben om uw gegevens te verwerken. Bijvoorbeeld als verwerking van uw gegevens noodzakelijk is met het oog op informatiebeveiliging.

Waar worden uw gegevens verwerkt?
expand_more

Het Slingeland houdt een elektronisch patiëntendossier bij waarin relevante medische en persoonlijke gegevens worden vastgelegd. Via het patiëntportaal Mijn Slingeland kunt u online (een deel van) deze gegevens bekijken. De e-consults die u via het patiëntportaal ontvangt en deelt, worden ook opgenomen in het elektronisch patiëntendossier. Het patiëntenportaal is een beveiligde omgeving waarin u alleen toegang krijgt na identificatie en 2-staps authenticatie. Zie ook: Mijn Slingeland - Slingeland Ziekenhuis

Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
expand_more

De wettelijke bewaartermijn van het medisch dossier is 20 jaar na de laatste wijziging in het dossier, tenzij langer bewaren noodzakelijk is voor juridische of medische redenen. Voor minderjarigen gaat deze termijn in vanaf 18 jaar. Overige gegevens bewaren we niet langer dan voor het doel noodzakelijk is.

Geautomatiseerde besluitvorming en profiling
expand_more

Slingeland maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profiling.

Wat zijn uw privacy rechten?
expand_more

Inzage, kopie en verwijdering

U mag uw persoonsgegevens en uw medisch dossier inzien, een kopie van uw dossier opvragen en/of uw gegevens laten verwijderen. Houd er rekening mee dat niet alle gegevens kunnen worden verwijderd. Voor uw medische gegevens gelden verplichte bewaartermijnen.

Een verzoek om inzage, kopie over verwijdering kan online via het patiëntportaal Mijn Slingeland of door het daarvoor bestemde privacyformulier te gebruiken. Dit formulier is te downloaden van onze website en verkrijgbaar bij de Medische Administratie of via de receptie. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Gegevens wijzigen

Kloppen uw persoonsgegevens niet? Dan is het belangrijk dat u deze laat wijzigen. Het gaat hier alleen om objectieve gegevens, bijvoorbeeld een adreswijziging of als uw huisarts is gewijzigd.

Gegevens aanvullen

U mag uw gegevens aanvullen. Dit betekent dat u bijvoorbeeld de mening van een tweede arts (second opinion) kunt laten toevoegen aan uw dossier of uw eigen mening over de 
zorg die u kreeg. U kunt dat aan uw behandeld arts vragen.

Recht op overdraagbaarheid

U hebt het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerde vorm te verkrijgen, zoals in een PDF-bestand. U hebt ook het recht om deze gegevens aan een andere zorgverlener over te dragen, zonder dat het Slingeland Ziekenhuis u daarin tegenhoudt.

Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
expand_more

Wij hebben maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig worden opgeslagen, niet verloren gaan of in onbevoegde handen komen. Slingeland doet dit in overeenstemming met de NEN-7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg. Zo is aan de hand van een zorgvuldig ingerichte autorisatiestructuur geregeld wie inzage heeft in uw dossier. Bovendien worden deze inzagen gelogd en gecontroleerd. Alle medewerkers van het Slingeland hebben een geheimhoudingsplicht.

Het Slingeland verlangt dezelfde technische en organisatorische maatregelen van organisaties die voor of namens de organisatie persoonsgegevens verwerken en heeft dit vastgelegd in  verwerkersovereenkomsten.

Hoe gaat het Slingeland om met datalekken?
expand_more

Wij nemen datalekken serieus. Datalekken worden intern geregistreerd en zorgvuldig onderzocht. Indien nodig melden wij het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens en informeren wij de betrokken personen zo snel mogelijk. Externe partijen die namens ons persoonsgegevens verwerken, zijn contractueel verplicht om passende beveiligingsmaatregelen te treffen en datalekken direct aan ons te melden.

Bij wie kunt u terecht met vragen of klachten over privacy?
expand_more

De Functionaris Gegevensbescherming ziet toe op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en houdt intern toezicht op de verwerking van persoonsgegevens. Eveneens is de functionaris aanspreekpunt bij privacy gerelateerde vragen en klachten. De Functionaris Gegevensbescherming is bereikbaar via fg@slingeland.nl

Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw vraag of klacht door de Functionaris Gegevensbescherming, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Extra informatie voor kinderen
expand_more

Als je ziek bent en in het Slingeland komt, doen we er alles aan om je weer beter te maken. Om dit goed te kunnen doen schrijven we bijvoorbeeld op hoe je heet, waar je woont en hoe oud je bent. Dan weten we wie je bent en kunnen we je niet verwisselen met iemand anders. Ook schrijven we op hoe je je voelt en wat de uitslagen van onderzoeken ons vertellen over je ziekte. Alle gegevens zetten we in je dossier. We passen goed op al je gegevens en delen ze alleen met mensen die voor je zorgen, zoals de dokter en de verpleegkundige.

Ben je jonger dan 12 jaar? Dan mogen je ouders* in je dossier lezen wat we over je hebben opgeschreven. Als er iets in staat dat niet klopt, bijvoorbeeld je adres, mogen zij ons vragen dit aan te passen. We bewaren je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag. Je ouders mogen ons wel vragen je dossier eerder te verwijderen. De dokter kijkt eerst of dit wel kan. Soms is het belangrijk voor jouw gezondheid om je dossier toch te bewaren. Dan verwijderen we je dossier niet.

Ben je tussen de 12 en de 16 jaar? Dan mag je aan de dokter vragen of je in je eigen dossier mag kijken. Ook mogen je ouders dit vragen. Als je niet wilt dat je ouders in je dossier kijken of gegevens aan laten passen, mag je dat zeggen tegen de dokter. In ieder geval bewaren we je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag.

Ben je ouder dan 16 jaar? Dan mag je zelf in je dossier kijken. Je ouders mogen dit niet. Ook mag je zelf vragen om gegevens aan te passen, bijvoorbeeld als je adres niet klopt. Je mag ook vragen of we je dossier verwijderen. Je ouders mogen dat niet doen. De dokter kijkt eerst of het mogelijk is om je dossier te verwijderen. Soms is het belangrijk voor jouw gezondheid om je dossier toch te bewaren. Dan verwijderen we je dossier niet. De dokter moet je dan wel uitleggen waarom het belangrijk is om je dossier te bewaren. We bewaren je dossier minimaal 20 jaar, gerekend vanaf je 18e verjaardag. Wil je dat je ouders ook in je dossier kunnen kijken, iets mogen laten aanpassen of mogen vragen om je dossier te verwijderen? Ga dan met je ouders naar de centrale balie van het ziekenhuis. Daar kun je aangeven dat je je ouders toegang wilt geven tot je dossier. Neem jullie identiteitsbewijzen  of paspoorten mee.

* Daar waar ‘ouders’ staat geschreven, bedoelen we een of meerdere ouders of verzorgers van jou.

Wijzigingen
expand_more

Onze privacyverklaring kan worden aangepast. Wij raden u daarom aan om deze pagina geregeld te lezen, zodat u op de hoogte blijft van wijzigingen.

Meer informatie: nuttige websites
expand_more
  • Meer informatie over uw rechten en plichten vindt u in de folder 'Uw rechten en plichten als patiënt'
  • Informatie over uw rechten in de zorg: www.zorgwijzer.nl/faq/patientenrechten
  • Informatie over rechten van de patiënt vindt u in folders over patiëntenrecht, te bestellen bij de Patiëntenfederatie Nederland via de website: www.patientenfederatie.nl.
  • Meer informatie over de privacy en veiligheid van Mijn Slingeland vindt u op de webpagina Mijn Slingeland en uw privacy.
  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan u tevens informatie geven over patiëntenrechten, over privacy en bescherming van persoonsgegevens: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
  • Voor meer informatie, vragen of ondersteuning over uw rechten in de zorg kunt u ook terecht bij Adviespunt Zorgbelang. Deze organisatie ondersteunt individuele burgers bij vragen en klachten over zorg en welzijn. Dit geldt voor langdurige zorg, onvrijwillige zorg, sociaal domein en jeugdhulp. Telefoon: 088 92 94 000 of www.adviespuntzorgbelang.nl.

Voor aanvullende informatie kunt u altijd uw huisarts of specialist om nadere informatie of uitleg vragen.

 

Laatst bijgewerkt op: 03 juli 2025

Direct naar

afbeelding-aanmeldzuil-bloedafname-v2.png
Zelf een afspraak maken voor bloedafname in het ziekenhuis