Slingeland Ziekenhuis

Ponskaartje gaat geleidelijk aan verdwijnen

Ziekenhuis voegt foto toe aan het elektronisch patiëntendossier

Gepubliceerd op : 27-12-2016
Laatst bijgewerkt op: 16-02-2017

Vanaf 1 januari krijgen nieuwe patiënten of patiënten die hun gegevens willen wijzigingen geen ponskaartje meer. In plaats daarvan verstrekt het ziekenhuis een etiket waarop de patiëntengegevens staan vermeld. Dit etiket wordt op het afsprakenkaartje geplakt. Patiënten die nog in het bezit zijn van een ponskaartje met de juiste gegevens, kunnen deze voorlopig blijven gebruiken.

Foto in het patiëntendossier

Naast dat het ponskaartje wordt vervangen door een etiket, wil het Slingeland Ziekenhuis vanaf 1 januari van elke patiënt een foto opnemen in het elektronisch patiëntendossier. Hierdoor is een patiënt beter te identificeren en wordt de kans op misbruik kleiner. Deze foto kunt u laten scannen of laten maken bij de Inschrijfbalie, Spoedeisende Hulp of de polikliniek Dermatologie (aan de Gezellenlaan).  Dat kan alleen als u zich kunt legitimeren. Vooralsnog worden alleen patiënten die hun gegevens willen wijzigen en nieuwe patiënten gevraagd om een foto.

De foto is alleen zichtbaar in uw elektronisch patiëntendossier en komt niet op het etiket met patiëntengegevens.

Legitimatieplicht

De afsprakenkaart met patiëntengegevens vervangt niet het legitimatiebewijs. Elke patiënten moet een geldig legitimatiebewijs kunnen laten zien (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument).

Veel gestelde vragen

Mag het ziekenhuis een ID-bewijs inscannen?

Nee. Dat doen we ook niet. Het documenttype en documentnummer worden uitgelezen. Deze gegevens  werden voorheen altijd mondeling uitgevraagd en handmatig in het systeem van het ziekenhuis gezet. Daarnaast wordt de foto uitgelezen. Er wordt dus geen scan van het identiteitsbewijs opgeslagen in het systeem.

Mag het ziekenhuis foto's van patiënten opslaan in het patiëntendossier?

Ja, dat mag. Maar het is niet verplicht. Veel ziekenhuizen werken al langer op deze manier. Het opslaan van de foto is bedoeld om patiënten nog beter te kunnen helpen en de zorgverlening te verbeteren. Een persoonlijke foto in het persoonlijke dossier is voor zorgverleners een extra identificatiemiddel.

Kan een patiënt weigeren om zijn foto aan het dossier toe te laten voegen?

Ja. De foto wordt niet opgenomen als een patiënt dat niet wil.

Deel deze pagina: