Slingeland Ziekenhuis

Leerunits opleiding verpleegkunde succesvol

Gepubliceerd op : 20-07-2009
Laatst bijgewerkt op: 15-11-2019

Op 2 februari 2009 opende het Slingeland Ziekenhuis op afdeling A1 (Neurologie/ Neurochirurgie) een leerunit voor verpleegkundigen in opleiding. Het afgelopen jaar hebben 8 Hbo- en Mbo-stagiaires van de verpleegkunde opleiding een kansrijke stage gehad. Zij hebben zich goed kunnen ontwikkelen. Voor de start van deze leerunit heeft het Slingeland Ziekenhuis een subsidie van Calabris ontvangen.
Door dit succes opent het Slingeland Ziekenhuis in september een tweede leerunit op de afdeling A2 (vaatchirurgie/kaakchirurgie). In februari 2010 zal de leerunit op de afdeling B1 (Cardiologie) operationeel zijn.

Programma

Per periode van 20 weken zullen er op iedere leerunit 13 stagiaires op Hbo- en Mbo-niveau hun praktijkstage voor de opleiding verpleegkunde gaan volgen. Begeleid door ervaren verpleegkundig instructeurs en coaches leren zij de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis kennen.
In het begin van de stage worden de leerlingen intensief begeleid. Gedurende de stage zal begeleiding overgaan in coachen. Stapsgewijs gaan de stagiaires bepaalde handelingen zelfstandig uitvoeren.
Iedere dinsdag hebben de stagiaires in het ziekenhuis een lesdag. De docent van school komt dan naar het ziekenhuis.
De leerunit heeft een eigen ruimte op de afdeling waar diverse computers staan. Stagiaires kunnen hier studeren, overleggen met elkaar en gesprekken met hun begeleiders voeren.

De stagiaires leren naast het zorgen voor patiënten ook om de leerunit zelf te besturen. Zo wordt er een dagoudste aangewezen die bepaalde taken op zich neemt. De ervaren verpleegkundigen bewaken de kwaliteit van zorg en blijven eindverantwoordelijk voor de patiëntenzorg.

Competentiegericht opleiden

Met deze leerunits komt het ziekenhuis tegemoet aan de vraag naar meer opleidingsplaatsen voor het competentiegerichte opleiden. Bij competentiegericht opleiden staat het aanleren van (beroeps)vaardigheden centraal. Hierbij worden stagiaires dusdanig begeleidt dat zij zelf oplossingen kunnen bedenken voor problemen in de praktijk. Uit onderzoek is gebleken dat stagiaires hierdoor sneller en beter in staat zijn zelfstandig te functioneren na het behalen van hun diploma. Door de leerunit komen stagiaires in aanraking met een inspirerende leer- en werkomgeving. Het ziekenhuis hoopt daarmee de verpleegkundigen aan zich te kunnen binden als zij eenmaal hun diploma hebben gehaald. Dit voorkomt tekorten aan verpleegkundigen in de toekomst.



persbericht 2009

Deel deze pagina: