Slingeland Ziekenhuis

Chirurg-oncoloog Koen Reijnders ambassadeur van Fight Cancer


Gepubliceerd op : 15-09-2014
Laatst bijgewerkt op: 27-08-2018

Chirurg-oncoloog Koen Reijnders van het Slingeland Ziekenhuis, is te zien in een promotiefilm van Fight Cancer. Koen is een van de ambassadeurs van Fight Cancer, een stichting die fondsen werft voor KWF Kankerbestrijding onder het motto ‘Love life. Fight Cancer’. Een jonge en eigenzinnige stichting die zicht richt op jongvolwassenen in de leeftijd van twintig tot veertig jaar. Fight Cancer wil jonge mensen bewust maken van de noodzaak van kankerbestrijding, ze betrekken bij de strijd tegen kanker en vooral: aansporen tot actie!

De promotiefilm geeft een korte impressie van het dagelijkse leven van Koen. Terwijl hij vertelt over zijn werk zien we hem thuis met zijn vrouw en drie kinderen aan het ontbijt. Voordat hij richting ziekenhuis fietst, laat hij eerst de hond uit. Vervolgens zien we Koen als chirurg-oncoloog; verslagen doornemend en aan het werk op de operatiekamer.

Jonge donateurs

“Via een ex-reclameman werd ik benaderd om mee te werken aan de film. Na een leven in de reclame vertelde hij me: ‘You are never remembered for what you do in business. You are only remembered for what you do in civil society’. Hij wilde graag zijn expertise inzetten voor Fight cancer. Mijn werk als chirurg-oncoloog is zo leuk, dat maakt het gemakkelijk om daar enthousiast over te vertellen. Ik mag mensen beter maken en in veel gevallen genezen”, aldus Koen. “Momenteel krijgt één op de drie Nederlanders kanker, ook jonge mensen hebben daar in hun directe omgeving mee te maken. Fight cancer richt zich niet op de jonge patiënt, maar op de jonge donateur; om bij jonge mensen een grotere betrokkenheid bij kankerbestijding te realiseren en aan te sporen tot allerlei vormen van actie. Fight cancer!”

Van koekjes bakken tot partnership

De jongvolwassenen worden uitgedaagd om vooral zelf een actie te bedenken: een vette party, een hardloopwedstrijd of een muziekquiz in de pub. Maar ook koekjes of sleutelhangers verkopen. Op de website www.fightcancer.nl staan tal van voorbeelden. “Er zijn natuurlijk ook jongeren die er niets voor voelen om een actie te organiseren. Zij kunnen ervoor kiezen om donateur te worden, een maandelijkse of eenmalige bijdrage over te maken of via een sms een bedrag(je) te storten. Groots aanpakken kan natuurlijk ook, door met je bedrijf in actie te komen. Er zijn mogelijkheden van salarisdonatie tot partnership en alles wat daartussen zit. Waar het vooral om gaat is de bewustwording; het feit dat jonge mensen in beweging komen en met een of andere actie de strijd tegen kanker steunen. Door te doneren, te promoten, te supporten en anderen te inspireren. Kortom, in actie te komen!”

(Inter)nationale ambities

Van de opbrengsten van Fight Cancer gaat tachtig procent naar wetenschappelijk onderzoek naar kanker, twintig procent gaat naar voorlichting en patiëntenondersteuning. “Genezing van kanker begint met wetenschappelijk onderzoek, want we kunnen kanker pas terugdringen als we de ziekte beter begrijpen. Dankzij nieuwe kennis stijgt de gemiddelde overlevingskans van patiënten en verbetert de kwaliteit van leven. Met behandeling van nieuwe medicijnen zijn goede resultaten te boeken. Mijn doel als chirurg-oncoloog is net als dat van Fight Cancer: minder kanker, meer genezing en een betere kwaliteit van leven voor mensen met kanker. Fight Cancer heeft de ambitie om een van de grootste (inter)nationale fondsenwervers ten bate van kankeronderzoek te worden. Bovendien een van de meest innovatieve, zowel op creatief, strategisch als technologisch gebied. Daar werk ik graag aan mee”, besluit Koen.





Deel deze pagina: